BOEK JIJ OF BOEK IK?

(een artikel door NewFunding, www.newfunding.nl)

BOEK JIJ OF BOEK IK?

Hotels en horeca hebben in de vastgoedsector altijd al tot de verbeelding gesproken. Dat is sterker geworden door de interessante wijzigingen die plaats gevonden hebben door renderende en spraakmakende alternatieven als Airbnb, en door diverse bijzondere transformatie-projecten. De economie is duidelijk in beweging want er liggen ruim 88 (ver)bouwplannen klaar om uitgerold te worden, voor bijna 6000 nieuwe hotelkamers. De omstreden ‘hotelstop’ op de Zuidas wordt omzeild door actief te bouwen in de nabijgelegen steden als Rotterdam  en Den Haag. Daarnaast zijn er veel renovatieprojecten in werking gezet, zo ook bij het bij de vastgoedsector bekende Apollohotel in Amsterdam. Het aan het water gelegen inpandige restaurant Harbour Kitchen heeft het hotel goed gedaan, en er in korte tijd een ‘place to be’ van gemaakt.

Wensen van consument en bedrijven stuwen de sector
Het is duidelijk dat de hotel- en horecasector weer volop in trek is, ook omdat de sector steeds meer professionaliseert. Branche-breed is er een opleving, van buurtcafé tot hotelketen, aangezien niet alleen het aanbod maar ook de vraag toeneemt. Horecapanden zijn goede investeringen, ze staan vrijwel nooit leeg en men is zeker van de huurstroom. Het vullen van horecavastgoed gaat dienovereenkomstig steeds gemakkelijker. Ook voor verhuurders kan investeren in de horecaonderneming van de huurder zeker interessant zijn. Het is merkbaar dat ook in dit vastgoedsegment de wens van zowel de consument, net als die van de belegger aan de gewijzigde doelstellingen onderhevig is. Niet alleen is de wijze van investeren gewijzigd, ook hetgeen men wenst te kunnen boeken is duidelijk veranderd. Denk bijvoorbeeld aan de wens  ‘stille kamers’ te kunnen reserveren, terwijl ook de bouw en/ of renovatie van wellnessfaciliteiten toeneemt vanwege de vraag daarnaar. Opvallend is ook de verhoging van het aantal vergaderruimtes waar bij bouw en verbouwing rekening mee wordt gehouden. Werden er in geheel 2015 35 plannen geregistreerd, dit jaar telt men nu reeds 23 vergaderkamer-projecten. Door de andere wijze van werken zijn zowel on- als offline in hotels vergaderruimtes te boeken, zelfs voor de duur van één uur.

Renderend investeren
Ook het crowdfundplatform NewFunding biedt investeerders de mogelijkheid te investeren in de hotelsector die zo sterk in opkomst is. Banken zijn nog immer kritisch met het verstrekken van leningen en middels crowdfunding het benodigde kapitaal realiseren biedt sterke mogelijkheden, ook voor horeca ondernemers.  De in het voorjaar opgestarte vastgoed crowdfunding portaal biedt een welkom alternatief om vastgoed te financieren met behulp van particulieren, semiprofessionele en professionele beleggers middels “match-making”. Deze matchmaking in commercieel vastgoed werd recent uitgebreid met de mogelijkheid te investeren in 3 geschakelde 12 persoons vakantiewoningen op Texel. Te midden van een  sterk aanbod van recreatievastgoed bleek niet alleen in het Gooi vraag naar dergelijke renderende projecten. Net als bij de voorgaande mogelijkheden tot beleggen en financieren werden ook deze investeringen binnen korte tijd succesvol gerealiseerd. NewFunding heeft de investeerders inmiddels bericht dat de duurzame groepsaccommodatie met de bouw gestart is.  Een wederzijdse win-win situatie, waarbij opnieuw duidelijk blijkt dat veel consumenten het de moeite waard vinden deel te nemen tegen 8% rendement op hun investering. Zo wordt particulieren en vastgoedprofessionals opnieuw een transparante en renderende manier geboden om duurzaam in vastgoed te investeren.

Nieuwe tijd, nieuwe wensen
Terwijl de consumenten een steeds rijkere keuze hebben om hotelaccommodaties te boeken en tevens om daar middels crowdfunding in te investeren, is de aangesloten of omringende horeca van grote waarde voor de sector. De vaak wat minder in het oog springende restaurants die een hotel huisvest, zijn het eerste visitekaartje en kunnen een goede incentive zijn om de boeking uit te breiden met een overnachting. Hotelketens zijn ook daarin zowel de consument als de zakelijke bezoeker tegemoet aan het komen door rekening te houden met de gewijzigde wensen. Zo profileren hotels zich steeds meer door hun betrokkenheid bij duurzaamheid helder te stellen en doen dat op de meest spraakmakende wijze. Denk bijvoorbeeld aan Het Circulaire horeca Paviljoen van ABN AMRO, dat volledig gebouwd is uit herbruikbare materialen. Daarnaast is er duidelijk aandacht voor de benodigde identificatie van de horecabezoeker, die zijn gewenste sfeervolle lifestyle terug wenst te zien in het etablissement dat hij bezoekt. Dat een gastvrije ontvangst valt of staat met een warm welkom en een goede wifi ontvangst is een vanzelfsprekendheid geworden. Een restaurant of vergader accommodatie is niet langer slechts een ontmoetingsplaats, het is ook een plek waar je je netwerk ontmoet, je afspraken regelt, je stomerijgoederen afgeeft en je vergaderingen voert terwijl je ook de mogelijkheid hebt daar een gezonde maaltijd bij te nuttigen. Daar horen goede parkeervoorzieningen, effectieve techniek en prima voedsel dat op een gastvrije wijze wordt uitgeserveerd, onlosmakelijk bij.

 De enige vraag die dan ook nog open staat is:"Boek jij of boek ik?"

Heeft u nog vragen?

NewFunding communiceert open en transparant. In de FAQ vindt u antwoord op de meest gestelde vragen over het crowdfundingplatform en de mogelijkheden.

BEKIJK DE FAQ

Wat is NewFunding?

Het crowdfundplatform NewFunding is het eerste echte landelijke vastgoed crowdfundplatform in Nederland van, voor en door vastgoedprofessionals. Voor meer informatie en de investeerdershandleiding verwijzen wij u naar OVER ONS

MEER OVER NEWFUNDING

Meer weten over de mogelijkheden of direct aan de slag: